OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Vše, co PARADISE LOST ještě s předchůdcem „One Second“ do puntíku vycházelo, se s definitivní platností zhroutilo s následující řadovkou „Host“. Problém však nebyl ani tak na straně kapely, která se znovu o řádný kus posunula do oblastí elektronického rocku, jako spíš v produkci, jíž se nepodařilo vypíchnout stěžejní místa nahrávky a více diferencovat jednotlivé skladby, a stejně tak v logické nepřipravenosti většiny fanoušků na takto velký stylový skok. Samotné skladby, byť na „Host“ opravdu nebylo tolik vyložených trháků, jak by se dalo předpokládat při dalším posunu kapely směrem k stylu DEPECHE MODE a elektro-rockové platformě (na „One Second“ bylo více želízek), působily velmi moderně, futuristicky a nesly se převážně v pomalých až středních tempech. To sebou neslo nutné riziko jejich splynutí.
Takže ještě jednou: „Host“ opanovaly experimenty s umělými nebo upravovanými kytarovými zvuky stejně jako simulace smyčcových orchestrů. Problém alba však osobně nevidím v jeho stylové koncepci ani kvalitě samotných skladeb (protože kapela znovu posunula svojí tvorbu směrem do oblasti písničkovější hudby, byť tentokrát šlo o songy stojící na elektronických základech), ale v tom, že většina z nich se sobě vzájemně podobala, a když k tomu ještě připočítáme velmi chladný elektro-sound, mimochodem zde vycizelovaný do úplných detailů, pak nám tohle album nutně muselo bojovat s posluchačovou pozorností.
Přestože Greg Mackintosh obhajoval album jako velmi kytarové (jeho nástroj byl mnohokrát prohnán různými krabičkami a klávesovými efekty), nemůžu si pomoci, ale ve výsledku se tento modravý festival futuristických zvuků změnil v jednolitý padesátiminutový soundtrack, který by mohl doprovázet odbavovací procedury pasažérů u startů nejrůznějších letadel, a později snad i raketoplánů pro bohaté. Přesto zde ale mám některé skladby opravdu rád, hned třeba třetí „In All Honesty“, fascinující namakanou rytmikou, ale i silně pošmournou zpěvovou linkou, takže ji ve výsledku řadím k nejpovedenějším skladbám PARADISE LOST vůbec. Stejně tak singly „So Much Is Lost“ a „Permanent Solution“ patří na desce k tomu lepšímu.
Nick Holmes zpívá čistě jako nikdy dříve a kapela se dotýká oblastí, o kterých by se pět let nazpět neodvažovala ani uvažovat. Skladby se dobře poslouchají a plynou, ale ve výsledku není jejich dopad zdaleka tak silný, jako u předchozích tří až čtyř řadovek Ztracenců. Přesto i na sklonku milénia patřila této britské kapele má velká poklona za neustávající chuť zkoušet stále nové věci. Co na tom, že to s experimenty tak trochu přetáhli? „Host“ je zkrátka dobré a velmi nadčasové album, bohužel má i své stinné stránky (viz. zápory zmíněné v odstavcích výše).
P.S. Všimli jste si vůbec tenkrát (např. na fotkách nebo v klipech z té doby), že Nick Holmes těsně před albem „Host“ absolvoval plastickou operaci nosu?
Zřejmě největší oddálení se původním vizím PARADISE LOST. Stále velmi moderní a nedoceňované album, na kterém si kapela zkusila zahrát si na DEPECHE MODE. Někdo jej miluje, jiný naopak nenávidí - i to je jeho kouzlo. Rozhodně neobyčejná a hodnotná kapitola.
Nick Holmes
- zpěv
Gregor Mackintosh
- kytary, klávesy, programování
Aaron Aedy
- kytara
Steve Edmondson
- baskytara
Lee Morris
- bicí
1. So Much Is Lost
[video]
2. Nothing Sacred
3. In All Honesty
4. Harbour
5. Ordinary Days
6. It´s Too Late
7. Permanent Solution
8. Behind The Grey
9. Wreck
10. Made The Same
11. Deep
12. Year Of Summer
13. Host
Icon 30 (2023)
Obsidian (2020)
Medusa (2017)
The Plague Within (2015)
Tragic Idol (2012)
Faith Divides Us - Death Unites Us (2009)
In Requiem (2007)
Paradise Lost (2005)
Evolve (Live) (2002)
Symbol Of Life (2002)
Believe In Nothing (2001)
Host (1999)
Reflection (1998)
The Singles Collection (1997)
One Second (1997)
Draconian Times (1995)
Icon (1993)
Shades Of God (1992)
Gothic (1991)
Lost Paradise (1990)
Datum vydání: Úterý, 25. května 1999
Vydavatel: EMI
Stopáž: 54:20
Produkce: Steve Lyon
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.